سیبنا: خودرو ژیان که یکی از شناخته شده ترین و پرمخاطب ترین محصولات شرکت سیتروئن در ایران به شمار می رود قرار است از سال ۲۰۱۴ با شکل و شمایل جدید و کاملا امروزی مجددا به بازار های جهانی عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران به نقل از مجله آلمانی اتوبیلد شرکت سازنده ژیان یا همان سیتروئن در نظر دارد تا نسل تازه‌ای از خودروی ۲CV خود را به بازار عرضه کند. این خودرو در ایران با عنوان ژیان شهرت دارد در سال ۲۰۱۴ وارد بازار خواهد شد.

به گزارش این مجله پروژه ژیان قرن بیست و یکم با کد E3 اسنشال براساس پلتفرم سیتروئن C4 در حال ساخت است.

xianWwW.mihankhabar.com  ژیان 2014 رونمایی شد + عکس

درباره ژیان:

ژیان یکی از خودروهایی بود که در فاصله سالهای ۴۷ تا ۵۹ در شرکت سایپا تولید و به بازار عرضه می شد. این محصول طی دوران تولید در کشور به دلیل ویژگی های خود با استقبال خوبی روبرو شد. در ذیل به تاریخچه این خودرو می پردازیم.

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شده‌است. ژیان توسط فرانسوی‌ها و در مقابله با فولکس‌واگن آلمان ساخته شد و هدف آن تولید خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود. تولید ژیان از دهه ۳۰ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون گشت.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته می‌شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل‌های مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته‌است.

از مدل‌های آن می‌توان dyane، ۲CV، Ami، Mehari و SM و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شده‌است. مدل موجود در ایران Dyane است که در دهه ۷۰ میلادی تولید شد. خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است. در واقع، ژیان پاسخ سیتروئن به مدل رنو ۴ بود که بعد از معرفی آن در سال ۱۹۶۱ باعث سقوط فروش مدل ۲CV شد. این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد. شرکت اتومبیل سازی سایپا این اتومبیل را در ایران مونتاژ کرده‌است.

مشخصات فنی :

حجم موتور: ۶۰۲ سی سی هواخنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه

قدرت موتور: معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰

بیشترین سرعت: ۱۱۸ کیلومتر در ساعت

وزن: معادل ۵۷۰ کیلوگرم

مصرف بنزین: حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حدود ۳۰ لیتر سوخت را هم می‌تواند حمل کند

گیرباکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب

انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.

سیستم تعلیق: تعلیقی که در ژیان استفاده شده‌است، نسبت به زمان خود بی نظیر است: تعلیق Suspention این خودرو بصورت دو استوانه‌است که در زیر خودرو قرار دارد، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار می‌گیرد و هر کدام از میله‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.

جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستی) می‌توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. (به این نوع سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک می‌گویند). بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.

سیستم ترمز: بصورت کاسه‌ای، حتی در جلو است و عجیب این است که لنت و طبق‌های آن به جای پشت چرخ‌ها، روی پلوس‌ها و در کاپوت قرار دارد.

ژیان در ایران :

ژیان در ایران توسط شرکت سایپا در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ تولید می‌شد.

برای دیدن جذابترین لینکهای ّبدون سانسور اینجا کلیک کنید(+18)